۶ استراتژی برای بهبود مشکلات کبدی !
2022-02-08
4 مرحله بیماری کبد چیست؟
2022-03-30
بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب یک بیماری بسیار شایع است که در حال حاضر بیش از یک چهارم جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

در کمال تعجب، حتی بسیاری از افراد ممکن است حتی متوجه نباشند که به آن مبتلا هستند.

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب وضعیتی‌ست که در اثر چربی بیش از حد در کبد ایجاد می شود.

این در طیفی از رسوب چربی ساده در کبد است که به التهاب و ایجاد زخم غیرقابل برگشت در کبد منجر می شود. طبیعی است که مقداری چربی در کبد وجود داشته باشد، اما زمانی که از 10 درصد وزن خود کبد بیشتر شود، ممکن است عوارض جدی ایجاد شود.

با گذشت زمان، بافت چربی می تواند به آرامی در کبد ایجاد شود. این می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب با غذاهای چرب و نوشیدنی های شیرین باشد. همچنین می تواند ناشی از مصرف زیاد الکل در مدت طولانی باشد که به عنوان بیماری کبدی مرتبط با الکل شناخته می شود.

کبد شما یکی از بزرگترین اندام های بدن شماست و به پردازش مواد مغذی از غذا و نوشیدنی و فیلتر کردن مواد مضر از بدن کمک می کند.

برخی از افرادی که به کبد چرب مبتلا می شوند در صورت عدم درمان می توانند به عوارض دیگری مانند سیروز مبتلا شوند.

بیماری کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟

اکثر افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند علائم بسیار کمی دارند یا اصلا علائمی ندارند.

اما برخی از افراد ممکن است احساس خستگی و ضعف و گاهی اوقات ناراحتی در ناحیه سمت راست بالای شکم داشته باشند. از آنجایی که علائم خیلی واضح نیستند، معمولا به طور اتفاقی هنگام انجام آزمایش خون کبد یا اسکن شکم به دلایل دیگر تشخیص داده می شود.

درمان بیماری کبد چرب چیست؟

• رژیم غذایی و سبک زندگی سالم کلید بهبود شرایط است.
  • سطح کلسترول سالم و کنترل خوب قند خون اگر دیابتی هستید با بهبود این وضعیت همراه است.
  • داشتن و حفظ وزن سالم
  • و کاهش مصرف الکل نیز بسیار مهم است.

بیماری کبد چرب چیست؟

این تغییرات زیر اولین گام در کنترل بیماری کبد چرب شما هستند :

• یک رژیم غذایی سالم و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید
  • با کاهش کالری مصرفی وزن خود را کاهش دهید.
  • به طور منظم ورزش کنید و یک سبک زندگی فعال داشته باشید
  • با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر، کلسترول خود را کاهش دهید.
  • دیابت خود را به درستی مدیریت کنید و سطح قند خون خود را کنترل کنید
  • از سلامت کبد خود با پرهیز از چیزهایی که باعث ایجاد استرس اضافی بر آن می شود مانند الکل محافظت کنید.

متأسفانه، جای زخم کبد قابل برگشت نیست. بنابراین مهم است که قبل از ایجاد آسیب غیرقابل جبران، با پیروی از این توصیه‌هه از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

آیا مکمل ها می توانند به این وضعیت کمک کنند؟

تحقیقات زیادی در مورد مکمل‌ها برای بهبود بیماری کبد چرب انجام شده، اما متاسفانه هنوز هیچ چیز قانع‌کننده‌ای پیدا نشده است.