تست تنفس UBT


آزمایش تنفسی اوره ( به انگلیسی : Urea breath test ) یا UBT یک روش تشخیصی سریع و غیر تهاجمی که جهت تشخیص باکتری عامل مولد زخم معده و دوازدهه ، هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) و یا سنجش روند درمان در مبتلایان به این باکتری مورد استفاده قرار می گیرد .

هلیکوباکتر پیلوری ، یک باسیل گرم منفی خمیده و به شدت متحرک است که در بین لایه های مخاطی معده و گاهی در دوازدهه و مری یافت می شود . آنچه که موجب توجه خاص به این باکتری شده است این است که آنرا عامل زخم معده و عوارض بعد از آن می دانند . آلودگی با این میکروب با سن و موقعیت جغرافیایی در ارتباط است و تفاوتی بین زنان و مردان از این نظر وجود ندارد . در بیشتر جوامع آلودگی در دوران طفولیت اتفاق می افتد .

تست تنفسی اوره ( Urea Breath Test ) که به اختصار UBT نامیده می‌شود ، اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط گواهام و همکارانش معرفی شد که ایده آن در مقاله در مجله معتبر پزشکی لانست (Lancet) چاپ گردید . Tytgat و همکارانش شرح دادند که هلیکوباکتر پیلوری دارای آنزیم اوره‌آز (Urease) قوی هستند و از طرف دیگر Marchal و همکارانش نشان دادند که افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری اوره کمتر و آمونیاک بیشتری نسبت به افراد سالم دارند . بر پایه این تلاش‌ها ، تست UBT بعنوان یکی از تست‌های استاندارد و سریع جهت شناسایی عفونت هلیکوباکتر پیلوری معرفی شد . اولین بار تست تشخیصی UBT در بیمارستان دانشگاه کارولینسکای سوئد جهت بررسی حساسیت و اختصاصیت آن انجام شد که نشان داد در بیش از ۹۵% موارد این تست رضایتبخش می‌باشد .

   مزایای آزمایش تنفسی اوره :

:.:.:    سریع : زمان آزمایش برای بیمار 10 دقیقه ، جواب دهی 5 دقیقه.

:.:.:    ایمن : تنها تست تنفسی اوره دارای تاییدیه FDA  کمیته امور داروهای گوارشی ( GDAC ) که صراحتاً استفاده از این تست را در کودکان و زنان باردار و شیرده مجاز شمرده شده است .

:.:.:    دقیق : اختصاصیت ، حساسیت و ویژگی 100 %

محل واکنش فقط باکتری های داخل مخاط معده ( با باکتری های حفره دهان و مری تداخلی ندارد پس جواب مثبت کاذب نمی دهد )

مشخص کردن باکتری هلیکوباکترپیلوری بصورت کمی و کیفی.

دستگاه تشخیص دهنده دارای کنترل کیفیت و کالیبراسیون روزانه و دقیق ترین در بین انواع دستگاه های موجود می باشد.

حساس به یک میلی مول Co2 نمونه بازدمی بیمار ( قابلیت نگهداری کیسه بازدمی بیمار تا 6 ماه )

   شرایط مورد نیاز برای انجام آزمایش :

:.:.:    حداقل ۶ ساعت ناشتایی قبل از انجام آزمایش

:.:.:    عدم مصرف آنتی بیوتیک ها ، بیسموت طی ۴ هفته قبل از انجام آزمایش

:.:.:    عدم مصرف داروهای مهار کننده پمپ پروتون مثل امپرازول ، آنتی اسیدها ، مهارکننده های رسپتور هیستامین مثل رانیتیدین ، فاموتیدیدن و سایمتیدین حداقل به مدت یک هفته

:.:.:    عدم استعمال دخانیات ۱ساعت قبل از انجام آزمایش