بیماری کبد پلی کیستیک چیست؟
2022-08-03
بیماری کبد چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بیماری کبد

برای تشخیص دقیق و یافتن علت بیماری کبد، پزشک یک یا چند آزمایش را نیز توصیه می کند.

اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد :

آزمایش خون.

آنزیم های کبدی سطح آنزیم های کبدی را در خون شما اندازه گیری می کنند.

سایر آزمایشات عملکرد کبد شامل آزمایش لخته شدن خون به نام نسبت نرمال شده بین المللی (INR) است. سطوح غیر طبیعی ممکن است نشان دهنده مشکلاتی در عملکرد کبد شما باشد.

تست های تصویربرداری.

متخصص کبد می تواند از سونوگرافی، ام آر آی یا سی تی اسکن برای بررسی علائم آسیب، زخم یا تومور در کبد شما استفاده کند.

نوع تخصصی دیگری از سونوگرافی به نام فیبروسکن می تواند برای تعیین میزان اسکار و رسوب چربی در کبد استفاده شود.

بیوپسی کبد.

در طول بیوپسی کبد، پزشک از یک سوزن نازک برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت کبد استفاده می کند. سپس بافت را تجزیه و تحلیل می کنند تا علائم بیماری کبدی را جستجو کنند.

بیماری کبد چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کبد چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

درمان بیماری کبد به نوع بیماری کبدی شما و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

درمان های احتمالی عبارتند از :

• داروها.

متخصصین کبد در این زمینه برخی از انواع بیماری های کبدی را با دارو درمان می کنند.

ممکن است برای عفونت های ویروسی مانند هپاتیت یا بیماری های ارثی مانند بیماری ویلسون دارو مصرف کنید.

• تغییرات سبک زندگی.

می توانید از رژیم غذایی خود برای کمک به مدیریت انواع خاصی از بیماری های کبدی استفاده کنید.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، اجتناب از الکل، محدود کردن چربی و کالری و افزایش مصرف فیبر می تواند کمک کننده باشد. بیماری کبد مرتبط با الکل می تواند با پرهیز از الکل بهبود یابد.

• پیوند کبد.

هنگامی که بیماری کبد به نارسایی کبدی پیشرفت می کند، پیوند کبد ممکن است بهترین گزینه درمانی باشد. پیوند کبد، کبد شما را با یک کبد سالم جایگزین می کند.

آیا می توان از بیماری کبد پیشگیری کرد؟

می توانید اقداماتی برای جلوگیری از برخی از انواع بیماری های کبدی انجام دهید.

به ویژه آنهایی که تحت تأثیر رژیم غذایی و سبک زندگی شما قرار دارند. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی هستید، معمولا متخصص ممکن است تغییرات سبک زندگی را پیشنهاد دهد از جمله :

• پرهیز یا محدود کردن الکل.
  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی چربی های ترانس یا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.
  • مصرف داروهای تجویزی و بدون نسخه را با دقت مدیریت کنید تا از آسیب کبدی جلوگیری کنید. زیرا داروهایی مانند استامینوفن (Tylenol®) یکی از علل شایع آسیب کبدی هستند.
  • ورزش منظم.
  • محدود کردن مصرف گوشت قرمز
  • با رابطه جنسی ایمن و استفاده نکردن از سوزن مشترک، احتمال ابتلا به هپاتیت ویروسی را به حداقل برسانید.