دیابت
دیابت از علائم تا راه های درمان
2018-09-17
سیروز کبدی
سیروز کبدی ( نارسایی و ناراحتی کبد )
2018-09-17
درمان کبد چرب

کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد . در صورت بروز اختلال در آن ، چربی در کبد رسوب کرده و با انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود .

کبد چرب ، یکی از بیماری‌های شایع در جامعه است که در نتیجه‌ی بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود .
زمانی که مولکول‌های چربی در سلول‌های کبدی رسوب کنند ، حالتی ایجاد می‌شود که به آن کبد چرب می‌گویند . وجود تا ۵ درصد چربی در کبد طبیعی است ولی بیشتر از آن ، رسوب چربی است . معمولا درصد چربی در کبد با آزمایش قابل اندازه‌گیری نیست و تنها در نمونه‌برداری کبد مشخص می‌شود .

کبد چرب به تنهایی به بدن بیمار صدمه نمی‌زند ، معمولا کبد چرب همراه با چاقی ، دیابت ، بیماری‌های قلبی عروقی و مسائل مربوط به این بیماری‌ها بروز می‌یابد .

این بیماری در کودکان هم ممکن است بروز پیدا کند که یکی از دلایل آن ، چاقی است . بعضی اوقات داروها یا بیماری‌های ژنتیکی هم می‌توانند کبد را چرب کنند ولی مهم‌ترین علت بروز این عارضه ، عوارض داروها است .

برای درمان بیماری کبد چرب باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم یعنی رژیم غذایی را باید تغییر دهیم و فعالیت بدنی را زیاد کنیم، غذاهایی که دارای کالری زیاد هستند را از رژیم غذایی خود حذف کنیم یا کم مصرف کنیم و به‌جای آنها غذاهای گیاهی و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانیم . مصرف داروهای شیمیایی برای درمان این بیماری راه‌حل مناسبی نیست زیرا علاوه بر اینکه عوارض بعدی را در پی دارند ، تاثیر زیادی نیز در جهت بهبودی این بیماری بر روی بدن نمی‌گذارند .

بیماری کبد چرب علائم خاصی ندارد و مشخص نیست مگر این که بیماری خیلی پیشرفته و شدید باشد . ممکن است این بیماری ضعیف باشد و مشکل خاصی هم در افراد ایجاد نکند ولی کسانی که دیابت یا بیماری دیگری دارند ، ممکن است به تدریج به سیروز هم مبتلا شوند .
وقتی کبد از حالت طبیعی خارج می شود ، سلول‌های کبدی عملکرد خود را از دست می‌دهند و از بین می روند ، این حالت را سیروز می‌گویند . اگر در کبد چرب التهاب به وجود آید ، در شرایط خاص به سمت سیروز می رود . سیروز مرحله و شرایطی است که کبد معمولا به طور غیرقابل بازگشت آسیب دیده و در این شرایط ممکن است فرد مبتلا دیگر نتواند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد.