بیماری کبد چرب
ایا دیابت روی کبد هم تاثیر می گذارد؟
2021-09-07
تاثیر روزه گرفتن روی کبد چرب ؟
ایا روزه گرفتن به درمان کبد چرب کمک می کند؟
2021-11-16

تومورهای خوش خیم کبد چیست؟

آیا خطرناک هستند؟

تومورهای خوش خیم کبد توده های غیر سرطانی هستند که گاهی در کبد یافت می شوند.

این تومورها به سایر نقاط بدن گسترش نمی یابند و معمولا هم خطری جدی برای سلامتی ندارند. غالبا تومورهای خوش خیم کبد بدون علامت و بی اساس بوده و اغلب در طی آزمایشات یا روش های دیگر بیماری ها مشخص می شوند. جراح متخصص کبد در رابطه با تومورهای خوش خیم کبد که چه می باشد و چه زمانی ممکن است نیاز به درمان داشته باشند توضیحاتی داده است.

با ما همراه باشید.

انواع تومور خوش خیم کبد چیست؟

همانژیوم :

• یکی از شایع ترین اشکال تومور خوش خیم کبد.
  • از توده ای به شکل عروق خونی تشکیل شده اند.
  • زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

هیپرپلازی های Focal nodular یا (FNH) :

• دومین نوع شایع تومور خوش خیم کبد هستند.
  • اغلب بدون علامتند.
  • بیشتر در زنان 20 تا 30 ساله یافت می شوند.

آدنوم های Hepatocellualar :

• شایع ترین شکل تومور خوش خیم کبد.
  • معمولا در زنان در سنین باروری و در ان هایی که قرص های ضد بارداری خوراکی مصرف می کنند یافت می شوند. چون با دوزهای بیشتری از استروژن دارند ارتباط دارد.
  • در صورت تشخیص، معمولاً توصیه می شود مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی را متوقف کنید. زیرا هورمون ها می توانند اندازه آنها را افزایش دهند که مشکلاتی را رای ان ها در پی خواهد داشت.

چگونه تشخیص داده می شوند؟

تومورهای خوش خیم کبدی معمولاً در حین آزمایش های تصویربرداری از جمله سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن MRI یافت می شوند.

آیا تومورهای خوش خیم کبدی علائم دارند؟

تومورهای کبدی

در بیشتر موارد تومورهای خوش خیم کبدی علائم ندارند. با این حال، هنگامی که ظاهر می شوند، علائمی دارند که می تواند شامل موارد زیر باشد :

• درد در قسمت فوقانی راست شکم
  • احساس سیری بعد از خوردن بخش کوچکی از غذا

آیا تومورهای خوش خیم کبد باید برداشته شوند؟ چگونه؟

در موارد نادری هم هست که تومورهای خوش خیم کبد تا حدی رشد می کنند که خطر پارگی و خونریزی در حفره شکمی دربردارند.

در چنین مواردی جراحی یا سایر گزینه های درمانی برای برداشتن شان توصیه می شود. تومورهای به ندرت بزرگ کپسول کبد را کشیده و باعث درد شدید می شوند. اگر چنین چیزی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد، می توان ان را برداشت. در نهایت، آدنوم های بزرگتر از 4 سانتی متر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را برای بیمار ایجاد کند. زیرا ممکن است به سرطان سلول کبدی (تومور اولیه کبد) تبدیل شوند. بنابراین برداشتن یا غربالگری مادام العمر باید در اولویت باشند.