آزمایش خون برای کبد چرب
کبد چرب با آزمایش خون تشخیص داده می شود؟
2021-01-05
تومور کبدی
آیا تومور کبدی خطرناک است؟
2021-03-03

هپاتیت الکلی

هپاتیت الکلی چیست؟

هپاتیت الکلی درواقع به بیماری کبدی گفته می شود که می تواند روی ان هایی که الکل زیاد مصرف می کنند، تاثیر بگذارد. اگر تشخیص داده نشود، منجر به مشکلات جدی کبد و نیز تهدیدی برای زندگی شان خواهد بود.

حالا هپاتیت الکلی دقیقا چیست؟

هپاتیت الکلی درواقع یک اسیبی ست که به کبد وارد می شود. این اسیب ناشی از نوشیدن الکل زیاد است. این بیماری منجر به التهاب و نیز به طور بالقوه ای خطرناک خواهد بود. در موارد شدیدتر، کبد به طور بدی آسیب می بیند، و همین باعث نارسایی کلیوی و نیز از بین رفتن آن می شود.

هپاتیت الکلی چقدر رایج است؟

همه آن هایی که الکل زیاد می نوشند، ممکن است به این عارضه دچار نشوند. حدود 15 تا 30 درصد از الکلی های شدید در معرض خطر پیشرفت این بیماری هستند .اما عوامل خطرزای دیگری هم هست که باعث پیشرفت بیماری می شود. درصورتی که مصرف الکل شان بالا باشد و یکی از شرایط زیر را داشته باشند :

جنسیت ـ زنان بیشتر در معرض خطر پیشرفت این بیماری اند. ممکن است بخاطر تفاوت هایی باشد که در بدن زنان و مردان به خاطر الکل می باشد.

چاقی ـ آن هایی که اضافه وزن دارند احتمال بیشتر دارد دچار شوند.

قومیت ـ افراد BME براین باورند که بیشتر در معرض خطرند.

نوشیدن زیاد ـ نوشیدن های مکرر در طی چند ساعت شما را در معرض خطر قرار می دهد.

عوامل ژنتیکی

این بیماری در هر سنی می تواند رخ دهد. حتی پیشرفت آن در 20سالگی بیشتر دیده شده تا سنین 70سالگی. همه این ها بستگی به میزان نوشیدن این افراد دارد.

هپاتیت الکلی

علائم هپاتیت الکلی چیست ؟

علائم این بیماری بستگی به شدت آن دارد. اگر خفیف و متوسط باشد، علائمی ندارید. با این حال اسیب وارد می شود، و ممکن است با علائم زیر شروع شود :

• درد شکمی
  • خستگی زیاد
  • زردی که در موارد شدیدتر دیده می شود.
  • مایعی تشکیل می شود که منجر به تورم شکم می شود.
  • گیجی، به خاطر سمی که در بدن است.

چطور تشخیص داده می شود؟

اگر با این علائم دیده شود، ممکن است سابقه مصرف الکل تان هم پرسیده شود. شاید هم یکسری معاینات فیزیکی صورت گیرد.

اولین آزمایش که معمولا انجام می شود،آزمایش خون است. با استفاده از آزمایش خون، سطح بالایی از آنزیم های کبد اندازه گیری می شوند. که ببینند چقدر کبد اسیب دیده.

تشخیص هپاتیت الکلی بخشی از این پروسه است. علائم مشابه دیگری هم ممکن است دیده شود که تشخیص آن ها احتمالا هپاتیت A، B، C و E باشد.

گاها هم بیوپسی کبد انجام می گیرد که ازمایش خون را تایید می کند. همچنین میزان اسیب را نشان می دهد. بیوپسی نمونه کوچکی از کبد است که زیر میکروسکوپ قرار می گیرد.