درمان کبد چرب
مقابله با مشکل کبد چرب
2018-09-17
تیروئید از علائم تا درمان
2018-09-25
سیروز کبدی

سیروز کبدی

یکی از نارسایی‌های کبدی که به کبد صدمه می‌زند ، بیماری موسوم به سیروز کبدی است که باعث عملکرد و ساختار غیرطبیعی کبد می‌شود .

سیروز کبدی ( التهاب شدید کبد یا Alcoholic liver )، یک بیماری کبدی است که عموما با مصرف بیش از حد الکل، برخی از داروها ، ویروس ها ،علت متابولیک مثل کبد چرب ایجاد می شود، به نحوی که در کار کبد اختلال ایجاد کرده و کبد دیگر نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد .

عوارض سیروز کبد :

سیروز کبد باعث ایجاد عوارض متعددی در بدن می شود . آسیت ( تجمع مایع در حفره شکم ) شایع ترین عارضه سیروز است .  این عارضه به همراه کیفیت بد زندگی فرد را در معرض خطر بیشتر عفونت قرار می دهد و در درازمدت طول عمر فرد را کوتاه می کند.
سایر عوارض مرگبار سیروز شامل آنسفالوپاتی کبدی ( اغتشاش شعور و اغما ) و خونریزی از واریس های مری است .

علت سیروز کبد :

سیروز پی آمد وجود بافت همبند التهاب کبد است که در واکنش به آسیب دیدن و ناراحتی کبد به مرور زمان و طی سالیان متعدد تشکیل می شود . کبد پس از هر بار صدمه دیدن ، سعی می کند تا خود را التیام دهد ؛ در این فرایند ، بافت های همبند التهاب کبد و فیبروز ایجاد می شوند و با تجمع یافتن آن ها ، عملکرد کبد مختل می شود . کبد در مراحل پیشرفته سیروز دیگر قادر نیست تا به خوبی کار کند .

تعیین علت سیروز کبدی بسیار مهم است ، چون درمان علت اصلی این بیماری مانع صدمه دیدن بیشتر کبد می شود . عارضه ها و بیماری های گوناگونی به کبد صدمه می زنند و منجر به ابتلا به ناراحتی کبد و سیروز می شوند .

راه های درمانی بیماری سیروز کبدی

زمانی که سیروز برای کبد رخ می دهد ، بیمار تصور می کند کبدش چنان تخریب شده و دیگر امکان برگشت ندارد ، اما واقعیت این است که اگر عامل مسبب را بتوان درمان یا حذف کرد ، بیماری فروکش کرده و امکان بازگشت و ساخت مجدد این کارخانه وجود دارد.

لازم به ذکر است که در مراحل پیشرفته سیروز، تنها گزینه درمانی پیوند کبد است .