تیروئید از علائم تا درمان
2018-09-25
نشانه های کبد چرب
آیا هپاتیت B باعث کبد چرب می شود؟
2018-10-30

آسم (asthma) یک بیماری التهابی مزمن که با حملات انسدادی و برگشت پذیر افزایش تحریک پذیری مجاری تنفسی مشخص می شود .

بيماری آسم بیماری شايعی است كه از هر 10 كودک يک نفر و از هر 20 بزرگسال يک نفر را مبتلا می كند . بسياری چنين می انديشند كه آسم بيماری است كه از دوران طفوليت شروع می شود اما ممكن است آسم در هر سنی بروز كند. همچنين ممكن است در سال هاي نوجواني بهتر شود و يا كاملا از بين برود، اما نزديك به 50% كودكان مبتلا به آسم هنوز در بزرگسالي نيز مشكلاتي خواهند داشت.

دلایل ابتلا به آسم

هنوز به طور کامل مشخص نیست که چرا بعضی از افراد به این بیماری مبتلا می شوند و بعضی دیگر مبتلا نمی شوند اما احتمالا هر دو عامل ژنتیک و محیط در این بیماری دخیل هستند.

محرک های آسم

قرار گرفتن در معرض محرک های ویروسی و مواد آلرژی زا ، می تواند علائم آسم را ایجاد کند . محرک های آسم از فردی به فرد دیگر تغییر می کند این محرک ها عبارتند از :

• مواد موجود در هوا مانند گرده ها، ذرات ریز، بذرهای قارچ، شوره ی حیوانات یا زباله های سوسک ها
  • عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی
  • فعالیت های فیزیکی (آسم ناشی از ورزش)
  • هوای سرد
  • آلودگی هوا محرک هایی مانند سیگار
  • داروهای خاص مانند بتا بلاکر، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن
  • استرس و احساسات خیلی شدید
  • سولفیت و مواد نگهدارنده بعضی از غذاها و نوشیدنی ها از جمله میگو، میوه ی خشک شده، سیب زمینی های فرآوری شده، آبجو و شراب
  • بیماری رفلاکس معده، که در آن اسید معده به سمت حلق بر می گردد

راههای تشخیص آسم

اولین قدم تشخیص آن است و آن را از ۲ طریق باید شناسایی کرد :

• علائم : تنگی نفس ، سرفه.
  • اسپیرومتری: اگر 1-FEV زیر حد نرمال باشد و بعد از استنشاق سالبوتامول به حد نرمال برگردد. البته در مواردی مانند آسم خفیف امکان شهود و اثبات این ۲ طریق امکان نداشته باشد باید از تست با متاکولین استفاده کرد.

آسم چگونه درمان می شود؟

آسم خود را کنترل کنید و با مصرف داروهای صحیح به شکلی که دکترتان تجویز کرده است و همچنین دوری از محرک ها از حملات آسم جلوگیری کنید.

همه ی افرادی که این بیماری را دارند داروهای مشابهی مصرف نمی کنند .

بعضی از داروها ممکن است استنشاقی باشد و بعضی دیگر به صورت قرص مصرف می شود . داروهای آسم در دو نوع مختلف عرضه می شوند ، داروهای سریع الاثر و داروهای کنترل طولانی مدت ، داروهای سریع الاثر نشانه های حملات آسم را کنترل می کنند . اگر نیاز به استفاده از داروهای سریع الاثر برای شما افزایش پیدا کرده است به دکترتان مراجعه کنید تا داروهای جدیدی برای شما تجویز کند . داروهای کنترل طولانی مدت نیز کمک می کند که شما حمله های کمتر و خفیف تری داشته باشید اما هنگامی که دچار حمله شده اید کاری نمی تواند انجام دهد .

داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شود ممکن است عوارض جانبی داشته باشد ، اما بیشتر این عوارض خفیف بوده و به سرعت از بین می روند . از دکترتان در مورد عوارض جانبی اینگونه داروها سوال کنید .

به خاطر داشته باشید که شما می توانید آسم را کنترل کنید . به وسیله ی پزشک خود برنامه ای برای مقابله با آسم ترتیب دهید . مشخص کنید که چه کسی قرار است یک کپی از برنامه ی شما را داشته باشد و کجا قرار است نگهداری شود. داروهای کنترل طولانی مدت خود را مصرف کنید حتی اگر خیلی وقت است که علائم آسم را ندارید .